Co to jest metaverse?

Reading time: 9 min

22/06/22

Views: 30

Co to jest metaverse?

W ciągu najbliższych dwóch - trzech lat większość wirtualnych spotkań przeniesie się z dwuwymiarowych kwadratowych pudełek do Metaverse.

Wyobraź sobie wirtualny świat, w którym ludzie żyją, pracują, robią zakupy i kontaktują się z innymi – a wszystko to z wygodnej kanapy w świecie fizycznym. To wszystko znane jest jako metaverse. Termin „metaverse” nie wszedł do użycia, dopóki Facebook nie zmienił swojej nazwy na Meta w październiku 2021 roku. Wówczas firma ogłosiła plany wydania w ciągu najbliższego roku 10 miliardów dolarów na technologie, które pozwolą rozwinąć jej wizję technologii w świecie wirtualnym. Metaverse jest uważane za kolejną ewolucję internetu. Będzie przybierać różne formy, w tym gier, społeczności internetowych i spotkań biznesowych, podczas których ludzie będą współpracować za pośrednictwem cyfrowej faksymile lub awatara samego siebie. Czym w praktyce jest metaverse? Jak powstało i jakie ma zastosowania? O tym piszemy poniżej!

Pojęcie Metaverse

Koncepcja wirtualnego świata nie jest nowa. Po raz pierwszy została opisana w powieści Snow Crash z 1992 roku. Kilka firm stworzyło później społeczności internetowe oparte na tym pomyśle, z których najbardziej znana to Second Life, wydana w 2003 r. W Metaverse ludzie używają awatarów, aby się reprezentować, komunikować ze sobą i budować społeczność. Istnieje tam również waluta cyfrowa, która jest używana do kupowania ubrań, lub broni i osłon w przypadku gier wideo – oraz wielu innych przedmiotów. Użytkownicy mogą wirtualnie przemierzać świat dla zabawy, nie mając żadnego celu, a korzystanie z zestawu słuchawkowego i kontrolerów może spowodować, że doświadczenia gracza staną się bliższe rzeczywistości.

Przykłady Metaverse

Przykładowo, Gra Snow Crash była raczej dystopijnym spojrzeniem na przyszłość i nie przedstawiała Metaverse w pozytywnym świetle. Autor Neal Stephenson ukuł tytułowy termin jako rodzaj Internetu nowej generacji opartego na rzeczywistości online. Jednym ze sposobów na osiągnięcie wysokiego statusu w Metaverse Stephensona były umiejętności techniczne, które były reprezentowane przez zastosowanie awatara użytkownika. Innym wyznacznikiem prestiżu była możliwość dostępu do pewnych środowisk o ograniczonym dostępie – był to prekursor paywalli i restrykcyjnych wymogów rejestracyjnych stosowanych dziś na niektórych stronach internetowych.
Ready Player One Ernesta Cline’a to kolejna powieść, która pomogła spopularyzować ideę Metaverse. Na jej podstawie nakręcono później film w reżyserii Stevena Spielberga. Akcja dystopijnej lektury sci-fi z 2011 roku rozgrywa się w roku 2045, w którym ludzie uciekają przed problemami nękającymi Ziemię do wirtualnego świata zwanego Oazą. Użytkownicy mają dostęp do tego świata za pomocą gogli rzeczywistości wirtualnej i rękawic haptycznych, które pozwalają im chwytać i dotykać obiektów w środowisku cyfrowym.

Jaka jest różnica między internetem a metaverse?

Internet to sieć składająca się z miliardów komputerów, milionów serwerów i innych urządzeń elektronicznych. Po wejściu, użytkownicy Internetu mogą się ze sobą komunikować, przeglądać strony www i wchodzić w interakcje z nimi, a także kupować i sprzedawać towary i usługi. Metaverse nie konkuruje z Internetem, lecz na nim bazuje, ponieważ gracze przemierzają wirtualną infrastrukturę, która naśladuje aspekty świata fizycznego, korzystając z takich technologii, jak rzeczywistość wirtualna (VR), rzeczywistość rozszerzona (AR), sztuczna inteligencja, media społecznościowe i waluta cyfrowa. Internet jest czymś, co ludzie „przeglądają”. Jednak w pewnym stopniu mogą również „żyć” w Metaverse. Warto podkreślić, że nawet rządy państw mogą rozszerzyć swój zasięg na tę rzeczywistość. Na przykład, podczas gdy większość krajów jest stosunkowo statycznie obecna w Internecie, Barbados planuje otwarcie ambasady dyplomatycznej w Metaverse – a konkretnie w internetowym świecie Decentraland. Rozwój sieci www przyczynił się do powstania wielu usług, które torują drogę do powstania Metaverse.
„W obecnych grach można zobaczyć przykłady światów takich jak Roblox, Minecraft i inne wciągające platformówki, a nawet Zoom, które zapowiadają to, co Metaverse ma oferować. Dostępna jest nawet swego rodzaju cyfrową obecność w mediach społecznościowych” – powiedział Ben Bajarin, analityk Creative Strategies. Mówi on, że teraz pozostaje pytanie, jaką formę ostatecznie przybierze Metaverse. Czy będzie ono otwarte jak Internet? Czy też będzie to raczej zamknięte doświadczenie kontrolowane przez kilka dużych firm?
„Duzi gracze chcą być pierwsi i stworzyć swój własny ekosystem” – mówi Bajarin.

Jakie firmy tworzą metaverse?

Oto kilkoro gigantów, którzy mają własne wizje wirtualnego świata:

  • Facebook

W liście otwartym Mark Zuckerberg, dyrektor generalny Facebooka, stwierdził, że inwestycja jego firmy w wirtualny świat stanowi fundamentalną zmianę i jest częścią nowej wizji lidera mediów społecznościowych, której celem jest „ożywienie Metaverse”.
Powiedział również, że Facebook jest firmą, która postawi właśnie na ten kierunek, a nie na główne źródło obecnego zarobkowania. To ważna zmiana, ponieważ oznacza, że użytkownicy nie będą musieli posiadać konta w serwisie społecznościowym, aby korzystać z innych usług w Metaverse. Wśród innych produktów nienależących do głównej gałęzi inwestycji Zuckerberga, należy dodać, że sprzedał już miliony swoich gogli Oculus VR, które służą do poruszania się w Metaverse. W jego zapowiedzi Zuckerberg wskazał, że Facebook zamierza przyspieszyć rozwój podstawowych technologii, w tym platform społecznościowych i narzędzi kreatywnych, niezbędnych do „ożywienia Metaverse”. Po opublikowaniu informacji o Meta pod koniec 2021 roku Facebook uruchomił Horizon Worlds, przestrzeń VR, po której użytkownicy mogą poruszać się jako awatar, oraz narzędzia dla programistów do tworzenia dodatkowych wirtualnych światów.

  • Epic Games

Powyższa firma, czyli twórcy popularnej serii strzelanek online Fortnite – z około 350 milionami użytkowników – oraz oprogramowania Unreal Engine dla deweloperów gier, planowała zająć się Metaverse po uzyskaniu finansowania w wysokości 1 miliarda dolarów w 2021 roku. W tym 200 milionów dolarów od Sony Group Corp.
Wizja Metaverse firmy Epic Games różni się od wizji Facebooka tym, że chce ona zapewnić społeczności przestrzeń do interakcji między sobą i z markami – bez newsfeedu pełnego reklam. „Mocno wierzę, że jest to zgodne z naszym celem, którym jest napełnienie świata emocjami, dzięki sile kreatywności i technologii” – powiedział Kenichiro Yoshida, prezes i dyrektor generalny Sony Group Corp. w swoim oświadczeniu.

  • Microsoft

Metaverse nadchodzi do Microsoft Teams – konkurenta firmy Zoom w kategorii oprogramowania do spotkań online. Microsoft zapowiedział, że udostępni Mesh dla Microsoft Teams w 2022 roku. Nowa usługa pozwoli użytkownikom znajdującym się w różnych lokalizacjach fizycznych na współpracę i dzielenie się doświadczeniami holograficznymi podczas wirtualnych meetingów. Microsoft twierdzi, że Mesh pozwoli zainteresowanym na wirtualną obecność na dowolnym urządzeniu przy użyciu spersonalizowanego awatara, będącego odzwierciedleniem ich samych. Jest to kontynuacja wcześniejszej zapowiedzi Mesh for Microsoft, platformy dla deweloperów, która obejmuje zestaw narzędzi napędzanych sztuczną inteligencją do tworzenia awatarów, zarządzania sesjami, renderowania przestrzennego, synchronizacji między wieloma użytkownikami i „holoportacji”. Holoportacja to technologia przechwytywania 3D, która pozwala członkom społeczności na rekonstrukcję i przekazywanie wysokiej jakości modeli 3D osób w czasie rzeczywistym. Microsoft współpracuje już z firmą Accenture nad stworzeniem przestrzeni immersyjnych wykorzystujących technologię Mesh. Accenture zatrudnia ponad 100 tys. osób rocznie i wykorzystuje ww. oprogramowanie, aby pomóc w przyjęciu nowych pracowników.
Świeżo zrekrutowani spotykają się w zespołach, aby otrzymać instrukcje dotyczące tworzenia cyfrowego awatara i uzyskać dostęp do One Accenture Park – wspólnej wirtualnej przestrzeni, która jest częścią procesu wdrażania. W tej futurystycznej rzeczywistości przypominającej park rozrywki znajduje się centralna sala konferencyjna, wirtualna sala do posiedzeń zarządu i cyfrowe kolejki szynowe, którymi nowi pracownicy przemieszczają się do różnych destynacji.

W jaki sposób NFT wpisuje się w metaverse?

Tokeny niezbywalne (NFT) odgrywają dużą rolę w funkcjonowaniu i popularności Metaverse. Są bowiem bezpiecznym rodzajem aktywów cyfrowych opartych na tej samej technologii blockchain, która jest wykorzystywana w kryptowalutach. Zamiast waluty, NFT może reprezentować dzieło sztuki, utwór muzyczny lub wirtualną nieruchomość. Co więcej, daje właścicielowi rodzaj cyfrowego aktu lub dowodu własności, który może być kupiony lub sprzedany w świecie nierzeczywistym.
Metaverse Properties reklamuje się jako pierwsza na świecie firma zajmująca się wirtualnymi nieruchomościami. Działa jako agent ułatwiający zakup lub wynajem domu, mieszkania lub ziemi w kilku wirtualnych światach Metaverse – w tym Decentraland, Sandbox, Somnium i Upland. Oferta obejmuje przestrzenie konferencyjne i handlowe, galerie sztuki, domy rodzinne i „miejsca do spędzania czasu”.
Podczas gdy Metaverse stworzyła możliwości dla nowych inwestorów, takich jak Metaverse Properties, oferujących towary cyfrowe, to do gry wkraczają również uznani gracze z branży. Na przykład Nike przejęła RTFKT – czyli startup, który produkuje jedyne w swoim rodzaju wirtualne trampki i cyfrowe artefakty, wykorzystując NFT, uwierzytelnianie blockchain i AR. Na swojej stronie internetowej firma RTFKT napisała, że „narodziła się w Metaverse i to do dziś określa jej charakter”.
Przed przejęciem firma Nike złożyła siedem wniosków o rejestrację znaków towarowych, aby pomóc w tworzeniu i sprzedaży wirtualnych trampek i odzieży. Nike i Roblox współpracowały również przy tworzeniu „Nikeland”, cyfrowego świata, w którym fani firmy mogą grać w gry, łączyć się i ubierać swoje awatary w wirtualną odzież.
„NFT i blockchain tworzą podstawy cyfrowej własności. Własność tożsamości w świecie rzeczywistym zostanie przeniesiona do Metaverse, a NFT będą jej nośnikiem” – powiedział Nick Donarski, dyrektor generalny ORE – internetowej społeczności graczy, twórców treści i deweloperów gier.

Czy Metaverse już działa wśród nas?

Choć podstawowa idea możliwości angażowania się w świat online istnieje już od wielu lat, to do prawdziwego Metaverse, w którym możliwe są interakcje przypominające realne życie, brakuje jeszcze sporo czasu. W swoim corocznym wpisie na blogu poświęconym przeglądowi ostatnich dwunastu miesięcy, współzałożyciel Microsoftu – Bill Gates zauważył, że większość ludzi nie ma gogli VR i rękawic motion capture, które pozwoliłyby na dokładne uchwycenie ich ekspresji, mowy ciała i jakości głosu. Jednak dla biznesu Gates przewiduje, że w ciągu najbliższych dwóch – trzech lat większość wirtualnych spotkań przeniesie się z dwuwymiarowych kwadratowych pudełek do Metaverse – przestrzeni 3D, w której uczestnicy będą występować jako cyfrowe awatary.